sobota, 26 lutego 2011

Siedem dni z Tomaszem Mertonem, Esther de Waal














Słowa i obrazy
Byłoby dobrze, byśmy otwarli oczy i zaczęli widzieć.
Jest sprawą ważną, by doświadczyć całego bogactwa chwil i nastrojów jednego dobrego miejsca.
To miłość Boga ogrzewa mnie w słońcu
i to miłość Boga zsyła zimny deszcz.
To miłość Boga karmi mnie chlebem,
który jem,
to również miłość Boga karmi mnie
głodem i postem ...
To Bóg
tchnie we mnie lekkim wiatrem znad rzeki
i podmuchem od strony lasu.
Kiedy chodzimy po świecie, wszystko,
co spotykamy oraz wszystko, co widzimy, i co słyszymy,
i co dotykamy, ... zasiewa w nas ...coś z nieba.
Jest dobrym i chwalebnym, by patrzeć
na jakąś realną rzecz, i czuć, i docenić
jej rzeczywistość. Po prostu niech realność
tego, co jest rzeczywiste, przesiąknie ciebie,... gdyż
przez rzeczy realne dotykamy Tego, który jest
rzeczywistością nieskończoną.
Drzewo oddaje chwałą Bogu będąc drzewem. Gdyż będąc tym, czym Bóg zechciał, by było,
jest Mu posłuszne... Im bardziej drzewo jest sobą,
tym bardziej jest jak On. To szczególne drzewo
odda Bogu chwałą rozprzestrzeniając swoje korzenie
w ziemi oraz wznosząc swoje gałęzie ku powietrzu
i światłu w sposób, w jaki żadne inne drzewo, ani przedtem,
ani potem, ich nie wzniosło, ani nie wzniesie.
We wszystkich rzeczach jest niewyczerpana
słodycz i czystość, cisza, która jest
zdrojem działania i radości. Wznosi się,
w bezsłownej łagodności i przypływa do mnie
niewidzialnych korzeni wszystkiego, co stworzone,
zapraszając mnie czule, pozdrawiając mnie
z nieopisana pokorą.
Jeśli mam okopać ogród lub zrobić
stół, wówczas będę posłuszny Bogu, gdy
będę. uczciwy wobec zadania, które wykonują.
Wykonać pracą uważnie i dobrze, z miłością i szacunkiem dla natury mojego zadania
i z należną uwagą wobec celu, znaczy
zjednoczyć się w mojej pracy z wolą Boga.
W ten sposób stają się Jego narzędziem.
On działa przeze mnie.
Słońce na trawie było piękne. Zdawało się, że nawet ziemia ożyła.

SPIS TREŚCI
Przedmowa Henriego Nouwena 5
Wstęp 9
Jak wykorzystuję ten czas? 11
Podróż Tomasza Mertona 23
Siedmiodniowa podróż 41
Dzień pierwszy - Wezwanie 41
Dzień drugi - Odpowiedź 53
Dzień trzeci - Wewnętrzny samotnik; prawdziwe ja 65
Dzień czwarty - Spotkanie z Chrystusem 73
Dzień piąty - Wymagania miłości 83
Dzień szósty - „Powszedni, naturalny i zwyczajny" 93
Dzień siódmy - Integracja 103
Uwagi i przypisy 113
Bibliografia 131
Fotografie 134


Siedem Dni z Tomaszem Mertonem, Esther de Waal, przekład Wacław Grzybowski
Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, Kraków 1997

Tytuł oryginału
A Seven Day Journey with Thomas Merton
© Esther de Waal 1992, Wyd. EAGLE, Guildford, Surrey
© dla wydania polskiego Wydawnictwo WAM, Kraków 1997
Redakcja Ingrid Kraińska-Rogała
Opracowanie graficzne Andrzej Sochacki
ISBN 83-7097-323-X
NIHIL OBSTAT. Prowincja Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego, ks. Adam Żak SJ, prowincjał. Kraków, 22 I 1997 r., l.dz. 17/97.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz